Vad innebär det att vara en frilansare?

Definitionen av frilansande

Lagligt, att vara en frilansare betyder bara att vara en pistol för uthyrning. Det är en juridisk åtskillnad som innebär att du är betald som en oberoende entreprenör, har mycket få rättigheter eller skyldigheter som ges av dina kunder, och äger din egen verksamhet.

Denna artikel handlar inte om vad det innebär att juridiskt frilans, utan snarare vad det innebär att lyckas som en frilansare.

Vad har de bästa frilansare gemensamt?

För några månader sedan undersökte jag tiotusentals människor som prenumererar på mitt nyhetsbrev för frilansare.

Mitt fokus var enkelt: vilka gemensamma egenskaper delar dessa människor med? Vad skiljer dem från varandra?

Jag måste ha tillbringat minst över ett dussin timmar intervjua mina läsare och kunder, varav många jag kommer från min frilans Success Stories databas. Tre vanliga attityder stack ut:

De betraktade sig själva som företagsägare, och levde verkligen livet för en entreprenör.
De tittade på vad de gjorde som en produkt, snarare än en tjänst som säljs till högstbjudande.
De fokuserade obevekligt på tillväxt.

Nedan har jag borrat ner i var och en av dessa tänkemedel, och gav några råd om hur du kan både agera på och anta dessa gemensamma attityder av de bästa, mest framgångsrika frilansare.

  1. Rollswitchen

Många nya frilansare gör en juridisk switch.

De byter en basar för multipel, en arbetsgivare för många arbetsgivare.

Fråga alla som har varit tvungen att jonglera flera jobb, och det blir klart vad problemet med detta är: utbrändhet. Dina kunder slutar att tävlar om för din tid.

“Kan du arbeta i helgen?”

“Jag behöver detta gjort före i morgon kväll-du kan göra det, eller hur?”

Så småningom, du börjar undra var den fria i frilansande är. Detta var inte vad du registrerade dig för.

Det verkliga problemet är att många av dessa frilansare inte ser sig själva som ägare av ett företag. Istället, de behandlar få Klientarbete ungefär som de skulle få hyras på ett jobb. De fokuserar på sina meriter, sina erfarenheter och sina meritförteckningar.

Deras fokus är inte lika mycket på vad de har att erbjuda sin klient (mer om det nästa), men i stället på deras roll.

Är de en webbdesigner? Har deras klient behöver bara en programmerare? Vad är arbetsbeskrivningen för denna marknadsföring gig?

De bästa frilansare tror inte detta sätt.

Snarare ser de sig själva som att underlätta ett likvärdigt värdeutbyte. Pengar kommer in, affärsvärde går ut. Det finns inte en mindre-större relation mellan en klient och deras leverantör; snarare är båda parter företag som bedriver en B2B-transaktion.

I stället för att intervjua för ett projekt hjälper de till att avgöra om det är meningsfullt för de två företagen att arbeta tillsammans.

Istället för att fumla sig igenom några säljmöten, äger de och befaller strukturen och syftet med dessa möten.

Och hellre än att skjuta bort ett förslag och be om det bästa, de mest framgångsrika frilansare ankare sina priser, skriva antagande-mindre förslag, och ta betalt vad de är värda.

  1. produkt brytaren

Framgångsrika frilansare inser också att vad deras kunder vill ha från dem är inte deras skicklighet multiplicerat med några antal timmar.

Deras kunder vill hellre ha resultat – de vill ha lösningar. För att uttrycka det kortfattat, de vill betala något och få en produkt som löser sina problem (s) i gengäld.

De flesta av oss har inte en produktifierade tjänst. Vi säljer i slutändan vår tid. Men det betyder inte att vi fortfarande inte kan sälja ett resultat.

Ingen har någonsin betalat dig för en webbplats innan.

Om det finns en sak jag hoppas du internalisera efter att ha läst den här artikeln, det är ovanstående. (Suppleant “en webbplats” med vad det vanliga sak du gör är.)

De mest framgångsrika frilansare vet att de inte anställs för att skapa saker. De är att betalas för sånt att göra något fördelaktigt för sina kunder.

Det låter helt uppenbart, men många frilansare missar denna kärna sanning-eller de åtminstone ignorera det när de pitch sina kunder.

De mest framgångsrika frilansare vet att de inte anställs för sin tid, eller eftersom kunden särskilt bryr sig om vad som produceras.

Dessa frilansare istället fokusera på resultatet, och arbeta med kunden för att avgöra vilken väg det kommer att ta (det vill, vilket projekt måste slutföras) att gå härifrån till där.

Och när de pitch kunder och föreslå dem, de är helt inriktade på att visa sin klient vad som står på spel. De ser till att deras förslag resumé problemet klienten ansikten, måla en bild av den lösning och utfall de letar efter, och gör ett övertygande fall för att nå det målet.

De inte heller Bill. De tenderar att gynna fast ränta projekt eller åtminstone veckovis fakturering. De förankra sina kostnader mot den finansiella uppsidan av ett projekt, och använda värdebaserad prissättning för att bestämma deras avgifter.

Mycket mer om “produkt switch” finns i min kurs, fördubbla din frilansande takt. Det är start-till-finish Blueprint för att göra alla dessa försäljnings-och förslag förändringar.

  1. tillväxt brytaren

Den sista gemensamma drag av de mest framgångsrika frilansare är deras fokus på tillväxt.

Jag menar inte bara tillväxt för tillväxtens skull. Istället menar jag ett medvetet fokus på att odla sin verksamhet.

Dessa frilansare ser inte på att sälja som en fas. Det är inte en tillfällig sak som händer bara när arbetet torkar upp. Jag tror att det bakomliggande problemet beror på en värld av heltidsanställning.

Fundera på hur det ser ut när du har ett heltidsjobb. Du är inställd. Du kommer att få betalt varannan vecka som ett urverk. Du börjar bara verkligen shoppa runt för andra jobb när du hamnar missnöjd eller vet att företaget kommer att eliminera din position. Annars marknadsför du dig inte aktivt.

Som frilans företag ägare, du absolut måste behandla försäljning och marknadsföring som något som du gör heltid. (Om du bara vill göra ditt hantverk hela dagen, är du bäst av som anställd.)

Försäljning är inte en fas, det är en pågående process – en del av ditt företag.

Och försäljning är inte något Icky.

Det är anpassningen.

Det är att anpassa behovet av en klient med vad du är kapabel att tillhandahålla. Du är inte scamming någon ur deras försörjning; snarare, du levererar dem något som har påtagliga affärsvärde och kommer att mätbart förbättra sin verksamhet.

Och de mest framgångsrika frilansare arbetar alltid på sin verksamhet, och inte bara i den.

De schemalägger tid där de arbetar med stora biljett tillväxtobjekt – som att arbeta på deras webbplats, hantera marknadsföringskampanjer, nätverk och mycket mer.

Den tid de öronmärka för detta arbete är helig. De tillåter inte kundmöten att skriva över den tid de har ägnat åt den långsiktiga tillväxten och framgången för verksamheten.

Dessutom håller de regelbundet koll på vad som händer i deras verksamhet. De flesta har någon form av affärs dagbok som hjälper dem att hålla sig på rätt spår.

Dessa framgångsrika frilansare kommer i allmänhet att mäta:

Vad är det som går enligt planerna?
Vad är inte det? Och varför?
Vad curveballs påverkar verksamheten, och hur kan jag mildra dem i framtiden?
Vilka stora eyeopeners lärde jag mig den här veckan?
Hur mycket pengar har jag ta in eller Bill?

Detta sätt, om och när tiderna blir dåliga och de vill kasta in handduken, dessa frilansare behöver bara referera till sin affärs dagbok och kan se att de gör något rätt.

Slutligen, de mest framgångsrika frilansare är i det för lång tid.

När de nätverk, de är inte ute efter en omedelbar vinst. De skapar en målgrupp och vill hitta sätt att leverera värde i stor skala till den här målgruppen. De inser att relationer Trump allt, och att de bästa klienterna kommer från direkta hänvisningar och deras nätverk och inte från jobb styrelser eller frilansare marknadsplatser som UpWork.

Kan du vara en framgångsrik frilansare?

Naturligtvis kan du. Ingenting och ingen kan hindra dig från detta.

Men vi känner ofta att vi behöver någon att säga “Ja, Brennan, du är nu en legitim frilans konsult” när, i själva verket, vi är de som att avgöra det.